Geluidstechnicus
In principe wordt al onze apparatuur geleverd, opgesteld, ingeregeld, bediend en terug afgebroken door een technicus. Deze technicus is in de prijs inbegrepen. We doen dus onder normale omstandigheden geen droge verhuur. In uitzonderlijke gevallen kan hiervan afgeweken worden. Contacteer ons voor meer informatie.
We kiezen ervoor om te werken met technici die een achtergrond hebben als professionele musicus. De meesten hebben bovenop hun ervaring als technicus ook skills als live muzikant, arrangeur en/of componist. Standaard zijn onze technici uitgerust met een uitstekend paar oren, zodat zij het verlengstuk kunnen worden van uw muzikaal brein.
Opnameleider
Naast een technicus die het technische aspect voor zijn rekening neemt, werken we met een producer die ook opnameleider is. Deze producer is steeds een ervaren persoon met een achtergrond als professioneel musicus. Hij is ook verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de studio of op de set en moet er op toezien dat alles goed en vooral op tijd verloopt. Hij stelt ook vooraf de planning op in samenspraak met de musici. Hij is tevens een coach die ervoor zorgt dat de juiste feedback kan gegeven worden tijdens de opname. Hij stuurt de musici naar de ultieme take.
Onze producer zal steeds op voorhand een repetitie of concert bijwonen, om een goede inschatting te kunnen maken welke materialen nodig zijn, welke de beste locatie is en of het opnameplan realistisch is. We weten uit ondervinding dat met de juiste feedback en planning op voorhand, de opnametijd met de helft verminderd kan worden.
Opname type
Er zijn ruw gezien twee types opnamen: live en studio.
Bij een live opname worden de stukken/songs/composities in één keer gespeeld met alle musici tezamen. Dit kan bijgewoond worden door een publiek dat al dan niet kan reageren op de uitvoering. Dit heeft als grote voordeel dat er een sfeer gecreëerd wordt die de meeste musici onbewust oppikken en waardoor de muzikale prestatie meestal veel meer energie heeft. Omdat alle energie in één keer vrijkomt resulteert dit vaak in een frisse, interessante opname. In muzikaal opzicht zijn de beste opnames vaak live opgenomen. Een bijkomend voordeel is dat deze methode goedkoper is omdat ze minder opname- en edittijd nodig heeft.
Met een studio-opname bedoelen we eerder de opnametechniek dan de opnameruimte. Er wordt dan zonder publiek in kleinere takes gewerkt, eventueel met musici die apart overdubs doen van hun eigen partij of extra partijen inspelen. Dit soort opname heeft als grote voordeel dat er een grotere perfectie bereikt kan worden. Musici kunnen hun partij een meerdere keren opnemen en achteraf kan een compilatie gemaakt worden van de beste takes. Doordat deze methode potentieel meer tijd vraagt, kan ze ook duurder uitvallen.
Beide methoden hebben hun voor- en nadelen. Onze ervaring is dat een combinatie van beide vaak het beste resultaat oplevert. De basis is een live opname, die een aantal keer herhaald wordt, zodat de beste takes naadloos aan elkaar gezet kunnen worden. Nadien kunnen dan nog overdubs plaatsvinden (meestal van de stem of solo-instrumenten).
Microfoon set live
Deze microfoonset is bedoeld om een liveset op te nemen en te versterken. Er wordt een combinatie gemaakt van typische microfoons voor live versterking en een aantal studiomicrofoons. We hebben 2 sets: de ‘kleine’ set met daarin alles wat een standaard bandje met drummer, bassist, 1 of 2 gitaristen en een keyboardspeler nodig heeft. Daarnaast is er ook de ‘volledige’ set die alle microfoons bevat die je live nodig hebt.
Klein: 3x SM58, 3x Sm57, 1x drumset klein, 2x Overhead, 4x Di
Volledig: 6x SM58, 4x B58, 6x SM57, 2x MD421,1x drumset groot, 4x overhead, 10x Di
Uitbreidingen en speciale vintage microfoons zijn mogelijk op aanvraag. Contacteer ons met uw wensen! Uiteraard zijn alle statieven en bekabeling steeds inbegrepen.
Microfoon set Red 5 Audio
Red 5 Audio is ons werkpaard. Ondanks het feit dat dit jonge merk zich profileert in de medium prijsrange, zet het een zeer indrukwekkende klank neer. We beschikken over drie verschillende sets: klein, basis en volledig. De kleine set bestaat uit 4 small membraan condensatormicrofoons: een stereokoppel en een tweede koppel dat als spotmicrofoon of als roommicrofoon gebruikt kan worden. De basisset is wat wij standaard gebruiken om een stereo-opname te maken. EDeze set bestaat uit een groot membraan condensator stereokoppel + een vergelijkbaar koppel als roommicrofoons, eveneens stereo, aangevuld met 2 spotmicrofoons. De volledige set bestaat uit een stereokoppel groot membraan tube condensators + groot membraan room stereokoppel + tot 12 klein membraan condensator spotmicrofoons.
Klein: 4x RV4
Basis: 2x RV6 + 4x RV4
Volledig: 2x RV8 + 2x RV6 + 12x RV4 + 8x RV85
Uiteraard zijn alle statieven en bekabeling steeds inbegrepen.
Microfoon set Neumann
Neumann is een bekende speler op het gebied van kwalitatief zeer hoogstaande studiomicrofoons. Microfoons van dit merk behoren tot het vaste arsenaal van zowat elke studio. Onze sets kunnen verschillende microfoons uit hun uitgebreide gamma bevatten.
KM183/184/185 klein membraan condensators, kunnen gebruikt worden als stereokoppel en/of spotmicrofoon, naar gelang de situatie.
KMS104 / 105 is een toprange zangmicrofoon.
TLM 102/103 groot membraan condensators, kunnen gebruikt worden als stereokoppel of als roommicrofoon.
Speciale- en vintagemicrofoons zijn mogelijk, op verzoek en tegen betaling van een meerprijs.
Microfoon set Royer Labs
Royerlabs is één van de bekendste producenten van Ribbon microfoons. Het werkingsprincipe van de bandmicrofoon of ribbonmicrofoon is hetzelfde als bij de dynamische microfoon. In plaats van membraan en spoel vangt een zeer dun metalen bandje de trillingen op. Dat bandje fungeert dus in feite als een spoel met één wikkeling. Een bandmicrofoon kan zeer lage frequenties tot 30Hz registreren. Praktisch alle bandmicrofoons zijn bidirectioneel gevoelig. Deze microfoons waren oorspronkelijk ontworpen om live op het podium te kunnen gebruiken. Een bandmicrofoon is erg kwetsbaar en zéér gevoelig voor windstoten/blazen. Bandmicrofoons raakten in de jaren 70 uit de gratie en werden lange tijd nauwelijks meer gebruikt.
Recent slaagden producenten als Royerlabs erin om de inherente minpunten weg te werken en in de afgelopen jaren zijn in studio’s de bandmicrofoons weer terug in de gratie geraakt vanwege het zachte warme karakter waardoor ze niet zo schel klinken als condensatormicrofoons en daardoor een goed alternatief bieden. Dit type microfoon combineert een zeer realistische klank met een grote natuurlijkheid en warmte.
Deze microfoons zijn onze favoriet als het gaat over het opnemen van zachte kamermuziek met zeer veel nuance.
Microfoon set Neumann Solution D
Met Solution D combineert Neumann z’n bekende kwaliteit met state of the art digitale technologie. In deze microfoons zitten zowel de preamp als de A/D convertor in de microfoon geïntegreerd. Dit heeft als grote voordeel dat achtergrondruis virtueel onbestaande is.
De KM133 D NXis onze favoriete keuze voor het opnemen van grote klassieke ensembles zoals orkesten en grote koren.Als spot mic’s verkiezen we TLM 103 D
Editing
Eens de opname afgerond is en al het materiaal op band staat, komt het volgende belangrijke hoofdstuk: de edit-fase. Hier wordt het beste materiaal uit de opnamesessie naadloos aan elkaar gezet. Kleine akoestische en speel-technische oneffenheden kunnen hier vaak nog weggewerkt worden. Nadat al het knip- en plakwerk afgerond is kan er overgegaan worden tot de definitieve mixing. Hier wordt de uiteindelijke balans tussen alle instrumenten vastgelegd en teruggebracht tot een stereospoor.
Het hele proces van opname tot mixdown van het eindresultaat blijft digitaal zodat tussendoor geen extra conversies nodig zijn. Als softwareplatform gebruiken wij Logic, aangevuld met een reeks plugins zoals Waves, Vienna Symphonic, Ohm Boys, Oxford Audio en vele anderen.
Mastering
Mastering is de laatste stap in het opnameproces. In deze fase worden de dynamische verschillen tussen de verschillende tracks zodanig aangepast dat ze één geheel gaan vormen. Het volume wordt gemaximaliseerd zodat de opname vergeleken kan worden met andere CD-opnames. Ook wordt de spectrale balans aangepast zodat de opname op alle soorten geluidssystemen goed klinkt.
Masteren is een dermate gespecialiseerd proces, dat het totaal andere omstandigheden veronderstelt dan de eigenlijke opname. Er is een ander soort geluidssysteem, en ander soort ruimte en andere hard- en software voor nodig. Hierbij komt nog dat verschillende muziekstijlen ook een verschillende aanpak nodig hebben. Daarom hebben we ervoor gekozen om de mastering in het pro-pakket extern te laten doen. Dit geeft als groot voordeel dat we voor elke opname de ideale partner kunnen kiezen.
We kunnen wel zelf een basismastering doen. Dit soort mastering mag dan iets minder grondig zijn dan de externe optie, het resultaat ligt nog altijd ruim binnen de professionele normen. Wij werken volgens de K20 norm voor klassieke muziek en volgens de K14 norm voor popmuziek.
We kunnen het eindproduct aanleveren in de meeste standaard formaten zoals CDA, DDP, WAV…
Arrangement
Misschien heb je het gevoel dat je song iets mist. Misschien mag het allemaal een tikkeltje meer zijn. In dat geval zullen we graag met jou op zoek gaan naar de geknipte muzikant, die jouw muziek net dat beetje extra kan geven.
Maar daar stopt het niet. Je kan ons ook een akkoordschema geven, waarna wij een volledig arrangement van jouw (of andermans) songs maken. Dit kan zowel in midi als met live musici. Als er met midi gewerkt wordt beschikken we over zeer uitgebreide samplebanken. We zijn trots de Vienna Symphonic Library aan te kunnen bieden. Deze samples van de Wiener Symphoniker worden algemeen beschouwd als de beste die er op dit moment te verkrijgen zijn. Met live musici is er voor elk budget een oplossing. Van 1 blazer tot een volledig strijkorkest en meer.
Contacteer ons met uw stoutste dromen!
Partituur / partijen
Als je met enkele livemuzikanten werkt, kan het handig zijn om een leadsheet te maken, waarop de belangrijkste melodieën en de structuur van je songs vermeld staan. Hierbij helpen we je graag een handje. We kunnen on-site een digitale minipartituur van je song maken, zodat de communicatie met de musici een stuk vlotter verloopt. Geen vergeten of verloren papier meer, geen gekribbel of gekras. Elke muzikant kan de score downloaden en aanpassen op z’n ipad, tablet of laptop.
Zodra je gaat werken met grotere ensembles heb je een echte score en partijen nodig. Wij maken al uw scores in Finale. Zo heb je je eigen muziek bewerkt in een professioneel gedrukte score. Na de opnamesessie blijft de partituur jouw eigendom en kan je hem ook nog op andere gelegenheden gebruiken. We hebben trouwens ook een zeer uitgebreide bibliotheek met kant-en-klare arrangementen van ontelbare songs uit zeer uiteenlopende genres.
Indien je opteert voor het pro pakket kan je een deel van de sessie besteden aan het maken van arrangementen. Let wel dat een goed arrangement maken tijd vraagt. Wij bieden ook de mogelijkheid om het arrangement op voorhand te maken. Prijzen van zo’n arrangement moeten geval per geval bekeken worden. Contacteer ons voor meer informatie.
Aantal kanalen
Dit is het maximum aantal inputkanalen dat tegelijkertijd opgenomen kan worden. Bij klassieke muziek zal er eerder gewerkt worden met een stereokoppel en eventueel enkele ondersteunende microfoons. In zo’n geval zijn er niet veel inputkanalen nodig. Voor kleine ensembles volstaan 4 of 8 inputkanalen ruimschoots. De klank en balans wordt gemaakt door de musici en de ruimte. Dit zorgt voor een zeer natuurlijke klank.
Bij popmuziek wordt meestal gewerkt met een individuele microfoon voor elk instrument omdat dan achteraf de balans en klank kunstmatig aangepast kan worden. Een stem of akoestische gitaar klinkt nu eenmaal niet zo luid als een drumstel. In dit geval zijn 24 of 32 inputkanalen een must.
Inputkanalen zijn niet te verwarren met sporen op de recorder. In principe wordt het aantal sporen op de recorder alleen beperkt door de processor van het hardware platform. Je kan extra kanalen één voor één opnemen zoveel je wilt.
Alhoewel de standaardpakketten niet meer dan 32 kanalen hebben, is het mogelijk tot 96 inputkanalen te gaan mits betaling van een meerkost. Contacteer ons voor meer informatie.
Convertor / Preamp
In principe gebruiken we 5 types hardware convertoren/preamps:
Zoom H4: Dit draagbare opnameplatform kan zowel op batterij als op netspanning gebruikt worden. Er kan opgenomen worden met de twee ingebouwde microfoons, met een extern stereokoppel of met een combinatie van beide koppels.
Edirol AU 10/10: Dit is onze budget AD/DA convertor. Je hebt beschikking over 4 microfoon pre-amps + 6 line ingangen en 10 line uitgangen.
M32/X32: digitale mixer/convertor/preamp 40 in/ 16 uit. We combineren de Behringer X32 mixer met een Midas stagerack (met Midas pre-amps). De tafel is tevens ook de AD/DA convertor. De DSP van de tafel wordt alleen gebruikt om monitormixen te gebruiken, niet voor de eigenlijke mix.
RME Mictasy: 8×8 AD/DA convertor en pre-amp.
Neumann Solution D via DMI-8.
Eventueel kunnen we ook inprikken op bestaande MADI systemen. Stereo-opnamen in DSD zijn ook een optie.
Contacteer ons met uw wensen.
.
Waar kan ik bestellen?
Mail ons voor een persoonlijke en vrijblijvende offerte.
Kan ik een eigen producer gebruiken?
Uiteraard kan u, in samenspraak met ons, opteren om met een externe producer te werken. Dit geeft echter in geen geval aanleiding tot een korting op de pakketprijs.
Is een offerte bindend?
We leggen uw bestelling vast vanaf het moment dat u onze offerte schriftelijk bevestigd heeft. In bepaalde gevallen moet u een voorschot betalen vooraleer we de offerte kunnen vastleggen. Hierna bent u zeker van uw boeking. In geval van annulering na bevestiging, kunnen we, conform onze algemene voorwaarden, een deel of de volledige overeengekomen prijs opeisen.
Welk transport is inbegrepen?
De eerste 100 kilometer van het eerste voertuig zijn steeds in de prijs inbegrepen, gerekend vanuit onze zetel in Lier. Elke volgende kilometer zal aangerekend worden aan €0,30 per kilometer. De klant zal steeds parking voorzien voor alle voertuigen van arco-music.
Hoeveel editing tijd heb ik nodig?
In principe is het aantal uren dat per dag inbegrepen is genoeg om de normale editing te doen. Onder normale editing verstaan we: knippen en plakken van het materiaal, tweaking, Eq’ing en mixing.
Kan ik na bevestiging nog upgraden?
U kan upgraden naar een ander pakket tot de dag voor de geplande opname. Uw upgrade wordt vastgelegd nadat u deze schriftelijk bevestigd hebt.
Kan ik nog annuleren?
U dient u annulering zo snel mogelijk en schriftelijk aan ons mede te delen. In geval van annulering van de geplande opname zal, conform onze algemene voorwaarden, minstens een deel van de afgesproken vergoeding betaald moeten worden.
Hoe lang is een werkdag?
Standaard is een werkdag 8 uur. Langere werkdagen dan 8 uur zijn mogelijk mits betaling van €30 per extra uur per extra technieker.
Een halve dag beslaat 4 uren of de tijd van 1 liveconcert + een korte soundcheck.